Wat is er vervelender dan trage wifi?
april 9, 2020Zo houd je ransomware buiten jouw bedrijf (8 tips)
oktober 20, 2022Zit jij ook met je werk laptop open thuis aan de keukentafel of op de zolder? Heb jij al eens nagedacht over de mogelijke risico’s van online thuiswerken? Het is namelijk belangrijk dat jij of jouw medewerkers op een eenvoudige, maar vooral ook veilige manier thuiswerken. Zo werk je vanuit huis ongetwijfeld via internet/online. Maar is dat eigenlijk wel verantwoord? Hoe veilig is jouw thuisnetwerk of dat van jouw medewerkers en wordt er gewerkt op een privé of een werklaptop? Dit zijn vragen die je jezelf zeker moet stellen Het antwoord op deze vragen, en op nog veel meer vragen vind je in deze blog.
Tip 1: Veilig thuiswerken via een VPN-verbinding
Via een VPN-verbinding kan een medewerker vanuit een andere locatie verbinding maken met het bedrijfsnetwerk. Een VPN-verbinding zorgt voor een hogere vertrouwelijkheid, het is namelijk een veilige verbinding tussen het apparaat dat je gebruikt en het internet. Door het gebruik van een VPN ben je online minder herkenbaar en daardoor is je apparaat moeilijker te traceren. Als je thuis, of op een andere locatie, je apparaat via een VPN met internet verbindt, wordt het verkeer door een soort versleutelde tunnel gestuurd. Met VPN beveilig jij dus de privacy en veiligheid van jouw netwerk.
Een VPN-verbinding is dus zeer geschikt voor thuiswerkers om daarmee verbinding te maken met het bedrijfsnetwerk. Echter moet er wel speciale software worden geïnstalleerd op het apparaat dat wordt gebruikt voor de werkzaamheden. Daarnaast is het noodzakelijk dat het bedrijfsnetwerk goed is ingericht zodat externen niet zomaar toegang krijgen tot vertrouwelijke data.
Tip 2. Bel via internet – VoIP
Met VoIP, Voice over Internet Protocol, kun je bellen via internet. Bij VoIP bel je niet via een analoge of digitale lijn, maar online. Bij VoIP bel je, zoals ook in de naam staat, naar IP-adressen. VoIP is een uitkomst als je thuiswerkt. Overal waar internet is, kun je namelijk bellen. Zo bel je met het zakelijke telefoonnummer en kun je inkomende zakelijke telefoontjes ontvangen.
Tip 3. Maak gebruik van Office 365
Maak jij gebruik van online calls? Zo ja; welk platform gebruik je? Voor veel personen is Microsoft Teams een uitkomst. Microsoft teams valt onder de applicatie Office 365. Deze applicatie helpt organisaties om beter online samen te werken. Maar hoe werkt dit?
Dankzij Office 365 zijn bestanden altijd online te vinden voor de personen die je hebt toegevoegd. Gebruikers kunnen op een eenvoudige manier worden toegevoegd en verwijderd. Zo heeft iedereen toegang vanaf vrijwel iedere locatie en elk apparaat tot documenten, e-mail, agenda’s, contactpersonen en andere bestanden.
Daarnaast kan Office 365 samenwerken met OneDrive en Teams waardoor de hele organisatie samen in documenten kan werken, zonder dat er nieuwe versies worden aangemaakt. Ideaal!
Office 365 heeft nog meer voordelen:
- Zakelijke e-mail en agenda synchroniseren
- Online vergaderen en de mogelijkheid om tegelijkertijd notities te maken
- Eenvoudig bestanden delen
- Een vertrouwde omgeving, altijd en overal
- Beveiliging en privacy gewaarborgd
Meer weten?
Vragen over veilig thuiswerken of wil je bijvoorbeeld direct Office 365 aanschaffen of aan de slag met VoIP? Neem dan direct contact op! Bel ons op 078 – 673 51 11 of stuur een bericht naar info@bitcom.nl